Lezing - BDSM in lichaam & geest

woensdag 04 december 2019 om 20:00

Locatie: Auditorium NB1 Universiteitstraat

BDSM vanuit een biopsychosociaal standpunt

Gastspreker: Dr. Manuel Morrens - hoofdonderzoeker, Professor & researcher verbonden aan CAPRI (UAntwerpen)
In samenwerking met Kajira & BDSM Vlaanderen - Kink in Flanders

Prijs - Gratis - aangeboden door het onderzoeksteam, UGent & vrijwilligers.
Dress code - Vanilla
Locatie - UGent - Auditorium ND1
Adres - Universiteitstraat 4, 9000 Gent (BE)

De voordracht duurt ongeveer een uur.
Iedereen is van harte welkom om ons daarna te vergezellen in de Vooruit om na te praten.

Over het onderzoek

Onderzoek naar BDSM heeft zich tot op heden enkel gericht op de psychologische aspecten. Er werd wereldwijd nog geen onderzoek gedaan naar de lichamelijke effecten van BDSM. De onderzoeksgroep CAPRI van de Universiteit Antwerpen heeft daar nu verandering in gebracht.
CAPRI heeft onder leiding van Prof. Dr. Manuel Morrens het eerste biologische BDSM-onderzoeksproject wereldwijd verwezenlijkt. Daarin werd onderzocht hoe BDSM-interacties van invloed zijn op bloed gebaseerde biomarkers voor stress (cortisol), plezier (beta-endorfine, endocannabinoïden AEA en 2-AG), seksualiteit (oestrogeen, testosteron) en gehechtheid (oxytocine) bij Dominanten en onderdanigen.
Daarnaast heeft CAPRI in 2017 ook al een onderzoek naar de psychologische mechanismen van BDSM gedaan.

De onderzoeksgroep wil aantonen dat: BDSM binnen de normale psychologie valt. BDSM voor velen een normale uiting van intimiteit of seksualiteit is. BDSM gewoon biologisch te verklaren is, en dus geen ‘afwijking’ of ‘ziekte’ is. De voordracht Tijdens de voordracht worden de resultaten van deze onderzoeken gepresenteerd met de focus op volgende research vragen:

• Wat is de prevalentie van BDSM in de Belgische algemene bevolking?
  • Welke psychologische kenmerken worden geassocieerd met deze interesses?
  • Heeft trauma in het verleden invloed op de oriëntatie van BDSM?
  • Welke biologische processen liggen ten grondslag van onderdanigheid en dominantie?
  • Hebben pijn en power play verschillende invloeden op de hersenen?