donderdag 03 april 2014 om 19:30

Je moet je aanmelden om de locatie te kunnen zien.

Lezing getiteld "BDSM: acceptatie, waarom zo moeizaam?" in Blandijn Aud. A (Blandijnberg 2). Inschrijven is niet nodig, iedereen is welkom.

"In ABC van perversies (2009) heb ik verschillende seksuele variaties behandeld met het doel om aan te geven dat die verschillende interesses tot de sociale en menselijke mogelijkheden behoren en dat er niks mee mis is zolang er geen sprake is van dwang of machtsmisbruik. Daarin ligt een probleem voor alle seksuele relaties, van hetero en homo tot BDSM en exhibitionisme. Er bestaan veel vooroordelen over seksuele variaties die in grappen maar ook met afwijzing en verboden worden bevestigd. Misschien is het probleem hier eerder de "seksuele normaliteit": verondersteld wordt dat twee mensen monogame relaties onderhouden die in een slaapkamer door vanille seks worden beleefd. Veel mensen hebben echter andere wensen die net zoveel seksuele burgerschapsrechten verdienen als de normale en geaccepteerde vormen. Nederlanders en Vlamingen kunnen zich niet heel vrij voelen in hun seksleven door alle restricties die er bestaan voor het seksuele plezier. In de lezing zal ik ingaan op het brede spectrum van seksuele interesses, de geschiedenis van "perversies" en de discriminatie die mensen met van de norm afwijkende seksuele interesses nog steeds ervaren. "

Gert Hekma is universitair docent voor gender en seksualiteit bij de afdeling Sociologie en Antropologie aan de Universiteit van Amsterdam. Hij publiceerde vooral over sociologie en geschiedenis van (homo)seksualiteit zoals Homoseksualiteit in Nederland van 1730 tot de moderne tijd (2004) en ABC van perversies (2009) en redigeerde onder andere met Ken Gerard The Pursuit of Sodomy (Journal of Homosexuality, 1989), met Franz Eder en Lesley Hall Sexual Cultures in Europe (tweede delen, 1999) en A Cultural History of Sexuality in the Modern Age (2011), en met Alain Giami Sexual Revolutions (2014). Hij werkte mee aan de rapporten van het Sociaal Cultureel Planbureau over acceptatie van homoseksualiteit in Nederland. Binnenkort verschijnt een artikel over BDSM in een Vlaams tijdschrift.